ÚVOD


Úprava fotografií

Úpravě fotografií je nutné věnovat značnou pozornost. Dá se říci, že úprava tvoří víc jak 80% činností od klapnutí závěrky první fotografie k výsledku publikovanému na webu. Práce probíhají na PC - není nutné mít nadupané nejmodernější stroje, ale je dobré vybavit počítač dostatkem paměti (min. 16 Gb). PC se pak nezasekává a postupy jsou více svižnější. Co se týče gafických programů - výběr je v současnosti obrovský, já používám již klasický Adobe Lightroom 6 a Adobe Photoshop (stařičká verze 7 a novější CS4).

Pokud to tělo zrcadlovky (či CSC - bezzrcadlovky) umožňuje, tak je dobré pracovat s formátem RAW. Převodům mezi formáty nezabráníte, neboť skládací programy většinou neumí pracovat s Rawy, ale do jisté chvíle jsou úpravy bezztrátové (neredukují se tolik data souborů fotek); mělo by to vést k o něco kvalitnějšímu výstupu. Volba je vždy ale velmi konkrétní, znám fotografy, kteří celý postup úprav provádějí v komprimovaném formátu Jpeg.


Je prospěšné preparát před focením nahrubo očistit od prachových vláken a smítek, kterých bývá někdy požehnaně (viz ukázka níže). Ovšem - pokud je to možné (!). Někdy si to majitel preparátu nepřeje; to je nutné plně respektovat. Ale většinou bývají kusy ze soukromých sbírek v ještě dobré 'kondici'. Naopak preparáty z některých muzeí jsou v dost otřesném stavu. Ani tolik nevadí chybějící končetiny, ale někdy vypadá preparát doslova jako 'zámotek' obalený prachem a plísňovými vlákny. A kvalitní objektiv tuto 'parádu' bohužel ještě více zvýrazní.


FOTOGRAFIE PREPARÁTU PO SESKLÁDÁNÍ PŘED ÚPRAVAMI V GRAFICKÉM PROGRAMU:


Je také nutné se potýkat se špinavými a skvrnami zhnědlými nalepovacími štítky, které neodpovídají standartům vyběleného pozadí preparátu. Své vlastní preparáty někdy lepím na průhledné plastové štítky, pozadí se pak při softwarových úpravách lépe odmazává,.. ale tento postup není bohužel vždy ideální. Protisvětlo společně s odlesky pronikající průhledným plastem má někdy velmi negativní vliv na kvalitu kresby.
Dost často je ale nutné slevit z vysokých nároků, odměnou je vždy fotografie třeba vzácného a často jinak nedostupného preparátu..


FOTOGRAFIE PŘED ODSTRANĚNÍM HNĚDÝCH SKVRN A PŘED VYBĚLENÍM POZADÍ:


Jak už je uvedeno výše, pokud majitel a třeba i jiné okolnosti nedovolí ani hrubé očištění peparátu je pak nutno přistoupit k tzv. 'softwarovému čištění' fotografie v grafickém programu. Tento způsob je vždy ale tou méně šťastnou a mnohem náročnější volbou. Fotografii je potřeba neustále zálohovat a pracovat víceméně s kopií originálu, protože jakýkoliv nevhodný zásah se může stát nevratným. Tento postup je časově náročný, je třeba dodržet určitý rozumný kompromis mezi mírou očištění a realitou, aby se nám preparát nezměnil na ploše monitoru v neidentifikovatelnou 'obludu'.
Např. zvlášť důležité determinační znaky, které jsou na fotografii případně dobře poznatelné, je nutno reálně zachovat a třeba nezměnit jejich výsledný tvar nevhodným kopírováním jiné části preparátu.
Určitě nejsem zastáncem a ani propagátorem veškeré determinace podle fotografií, ale někdy dobře zachycený detail (na fotografii) může navést k uspokojivému výsledku.


HOTOVÁ FOTOGRAFIE PO VYBĚLENÍ A KONEČNÉM DOOSTŘENÍ:


Ostatní úpravy kromě výše zmíněných jsou velmi jednoduché. Něco bylo zmíněno už v předchozích článcích; po vyčištění a vybělení pozadí je fotografii nutno zmenšit. Výborný je nástroj 'Uložit pro web' ve Photoshopu, kde si můžete manuálně posuvníkem 'optimalizovat' velikost (a tímto i kvalitu) výsledného obrázku. Před tímto ještě zvýraznění stínů, doostření, aj. Vždy dávám přednost i v těchto posledních úpravách spíše manuálnímu a lokálnímu nastavení před automatickými funkcemi.
Pozadí není nutno vybělit 'do mrtě'; pokud je to možné, je lepší ponechat lokální slabé stíny a někde jemně šedé, tmavší plochy struktury nalepovacího štítku; fotografie působí více prostorově, není tak plochá.
Výsledná webová fotografie je samozřejmě v komprimovaném formátu Jpeg.

Doposud jsem používal pro tuto práci v grafických programech počítačovou myš, ale pro konkrétní postupy, které se blíží spíše klasickému kreslení se mi nově osvědčil grafický tablet Wacom Intuos Pro. Úplně stačí nejmenší verze S. Urychluje práci a kreslí se s ním opravdu lépe než s PC myší.
Na ukázce níže (fotografie nosatce rodu Acalles)  'PŘED A PO'  mi tablet zkrátil práci tak o cca 45 minut. Jediný zádrhel byl, že odmítl fungovat v rozhraní Windows Professional 7 (i přes avizovanou podporu tohoto Microsoftem odepsaného OS). No, bylo nutné přejít na Windows 10.


                       FOTOGRAFIE DRUHU 'ACALLES PAPEI' PŘED ÚPRAVAMI:


                       FOTOGRAFIE PO VYBĚLENÍ A KONEČNÉM DOOSTŘENÍ:


Setkal jsem se na internetu také s nešvarem kopírování pravé (či levé) poloviny těla hmyzu na stranu opačnou. Je to velmi lehce poznatelné podle totožné 'preparace' nohou a tykadel levé i pravé strany. Vypadá to možná efektně, ale taková fotografie biologického preparátu hmyzu je absolutně bezcená, bez žádného významu. Myslím, že to je 'příznačně' jeden z ukrajinsko-ruskojazyčných webů.
Na některé weby také autoři umísťují velmi malé (byť třeba i kvalitní) fotografie brouků, které ovšem se současným trendem zvyšování rozlišení domácích PC monitorů moc nerezonují. Na takové 'mini' - 'titěrnosti' není poznat jakýkoliv, ba ani ten největší rozlišovací znak. Skoro jeden obrázek stejný jako druhý - ke škodě toho webu.


BACK